
THE BROOKINGS INSTITUTION 
CENTER FOR NORTHEAST ASIAN POLICY STUDIES 

 
 
 
 

THE CHANGING ROLES OF THE MEDIA IN TAIWAN'S 
DEMOCRATIZATION PROCESS 

 

 
 

Huang Ching-Lung 
CNAPS Taiwan Fellow, 2007-2008 

President, Want Daily 
The Want-Want Chinatimes Media Group 

 
 
 
 
 

July 2009 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE BROOKINGS INSTITUTION 
1775 Massachusetts Avenue, NW 

Washington D.C. 20036-2188 
Tel: (202)797-6000 Fax: (202)797-2485 

http://www.brookings.edu 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

2

                                                

 
The purpose of this paper is to shed light on the role of the media in Taiwan’s 
democratization process and to provide a proposal for the media to play a 
more positive role in improving the consolidation of Taiwan’s democratization.  
 

On July 15, 1987, then-President Chiang Ching-kuo lifted martial law and new 
political parties were allowed to form. In January of the following year, the ban on new 
newspapers was also lifted. Since then, Taiwan and its media have entered a whole new 
era. Now, two decades after the end of martial law, the people of Taiwan enjoy many 
fundamental rights: freedom of speech, freedom of the press and freedom of assembly, 
among others. Taiwan is widely considered a free and democratic country, with the same 
political rights and civil liberties as those in the United States and many European nations. 
In fact, in its global Freedom of the Press Survey released on April 28, 2008, Freedom 
House ranked Taiwan as having the 32nd freest media, among 195 countries—and it was 
ranked higher than any other Asian nation in both 2007 and 2008.1 However, in 2009 
when Taiwan experienced its second change in ruling party, its ranking in the Freedom 
House survey fell from the first place in Asia to second, and its global ranking fell to 43rd. 
Freedom House reported “Media in Taiwan faced assault and growing government 
pressure.”2 This shows that in Taiwan political factors are difficult to avoid in the 
development of the media and freedom of the press, especially at sensitive times of 
political transition. 
 

Over the past 20 years, Taiwan has been undergoing enormous political change, 
transforming from authoritarianism to democracy. During this period, however, Taiwan’s 
image abroad has been that of an extremely contentious society, uneasy with itself and 
beset with endless (and, to some, mindless) conflicts between different factions. The 
Taiwanese media have reinforced this perception. Despite progress in securing freedom 
of the press in Taiwan, the media have come to play a controversial and often negative 
role in Taiwan’s democratization process. 
 

Mark Magnier wrote in the Los Angeles Times in 2005 that the Taiwanese media 
have gone “from lapdog to mad dog” in recent decades. He lamented the “sensationalism, 
partisanship and corruption that characterize the business.”3 The article, titled “They 
Can’t Handle the Truth,”goes on to say that “Taiwan’s no-holds-barred journalism is 
alternately seen as a gutsy check on authority and the embodiment of chaos.” There is 
evidence that the Taiwanese people are growing tired of the endless conflict between 
political parties. There is also evidence, however, that they detest the recklessness and 

 
1 “Freedom of the Press 2008 Survey Release,” Freedom House, April 29, 2008; 
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=362 (accessed July 17, 2009). 
2 “Freedom of the Press 2009 Survey Release,” Freedom House, May 1, 2009; 
http://freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=811 (accessed July 17, 2009). 
3 Mark Magnier, “They Can’t Handle the Truth,” Los Angeles Times, February 28, 2005; 
http://articles.latimes.com/2005/feb/28/world/fg-hounds28 (accessed July 7, 2009).  
3 See “The media has lost the public’s trust,” Editorial, Taipei Times, October 26, 2006, Page 8; 
http://www.taipeitimes.com/News/archives/2006/10/26/2003333468 (accessed July 14, 2009). 

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=362
http://freedomhouse.org/template.cfm?page=70&release=811
http://articles.latimes.com/2005/feb/28/world/fg-hounds28
http://www.taipeitimes.com/News/archives/2006/10/26/2003333468


 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

3

                                                

ruthlessness of the media. A study presented in 2006 by Edelman, an international public 
relations firm, shows that only 1 percent of Taiwanese view the media as a trusted 
information source—the lowest rate in the Asia-Pacific area. (The highest figure for the 
region was in India, where the media trust rating was 50 percent.)4

 
These contradictory images reflect the complexity of the role of the media in 

Taiwan’s democratization. Taiwan’s democracy is vigorous, and so is its media, despite a 
poor image. This paper will examine the media’s roles during the period of martial law as 
well as its impact on current democratization efforts, on provincial ethnic problems, and 
on political divisions (such as the pan-Blue coalition that opposes Taiwan 
independence, and the pan-Green bloc which favors Taiwan independence). The analysis 
will distinguish between big media (which can be characterized as “mainstream” and 
“establishment”) and small media (which may be called “marginal” or “alternative”). It 
will also discuss the deterioration of quality that has accompanied the media’s adaptation 
to the process of commercialization. This paper should provide a better understanding of 
the relationship between the media and Taiwan’s democratization, and may ultimately 
become part of the discussion on creating a healthier relationship.  
 
 
Big Media and Small Media 
 
Within the media world, the size of a media company can be well defined. However in 
the context of the development of Taiwan’s democracy, the distinction of large and small 
media has complex significance. “Large” refers not only to size and scale, but also refers 
to the fact that such outlets have legal status, operate in the public openly, are friendly 
with the ruling authorities, or that they basically are part of the ruling party. This includes 
television, newspapers, broadcasting, and news agencies. A small media company not 
only is smaller in size and scale, but also is often unlicensed or illegal, opposed to the 
ruling authority, and competes with the mainstream media in the realm of public opinion. 
 

Big and small media have had deep but different impacts on Taiwan’s political 
change. During the long period of martial law (1949-1987), Taiwan’s big media served 
almost only to supplement to the established political system and social values. Media 
leaders accepted this situation, and their main priority was to make a profit. They did 
occasionally use some ideological ambiguity to deviate from the establishment in order to 
enhance their credibility and create an image of professionalism. Some also strived for 
true journalistic independence, but it was not easy for them to overcome the constraints 
of ideological and political pressures. In the end, they were not able to empower the 
oppressed. Since the voices of the marginalized simply could not be heard through big 
media, the political opposition turned to smaller, underground media (alternative 
magazines, cable television, and radio) to push for change. Once small media began to 
gain traction with the wider public, the world that big media had constructed began to 
crumble. Big media’s self-imposed limits were gradually torn down. 

 
 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

4

                                                

 
The roles of big media 
 
During the martial-law era, the autocratic regime maintained a patron-client” relationship 
with the big media. Under these circumstances, the government restricted the total 
number of newspapers that could be published. To publish newspapers was a privilege 
which was only given to certain people, and in return these people were loyal to the 
regime. The so-called “two big newspapers” (the United Daily and the China Times) and 
three television stations (TTV, CTV, and CTS) together held more than a 90 percent 
share of the media market. Their relationship with the government was very close; both 
of the big newspaper bosses were members of the KMT’s Central Standing Committee, 
and the three TV stations belonged to the government, the KMT, and the military 
respectively. The roles of the two newspapers are particularly worthy of mention. In early 
years, the United Daily was considered to have a certain degree of independence: in 1958, 
it published an editorial criticizing a new publishing law for being more rigid than the old 
one. But after the Lei Chen / Free China event in 1960, the United Daily adopted a more 
conservative stance, often represented the KMT’s right-wing forces, and tended to be 
close to the military and the security system. The China Times, on the other hand, 
adopted a more liberal stance, especially when dealing with issues of domestic politics 
and cross-strait relations. It represented the left-wing reforming forces in the KMT. 
 

Under the authoritarian party-state system, Taiwan’s media were politically 
restrained; subjects like the lifting of martial law and the formation of new parties were 
taboo and could not be openly discussed. But in non-political areas, the newspapers had 
sufficient rights to act on their own. Thus the two newspapers frequently invited scholars 
and intellectuals residing in the U.S. to write articles and commentary, providing foreign 
experiences and promoting progressive thought while avoiding sensitive topics. Despite 
their close relations with the KMT, both newspapers competed fiercely with each other 
for market share, so they occasionally pushed political boundaries to gain popularity. 
However, establishing a foundation for political reform was far from a primary goal for 
the two publications. Taiwanese scholar Tien Hung-mao wrote in 1989 that “while under 
martial law, Taiwan’s newspapers had independent characters which were not seen in 
other totalitarian systems. That was because they were competing for market share. 
Sometimes commercial objectives would go against political interests.”5  
 

But Taiwan’s mainstream media seldom spoke out for the anti-KMT political 
opposition before the lifting of martial law. The Chungli Incident in 1977 and the 
Kaohsiung Incident in 1979, demonstrations for democratic development which turned 
violent and were dealt with violently by the government, were critical moments for 
Taiwan’s democratization, yet during these and other periods of upheaval in the 1970s 
the big media either kept silent or showed no sympathy to the opposition. The media 
effectively became accomplices of the persecuting party. The opposition group – 

 
5 Tien Hung-mao, The Great Transition: Political and Social Change in Republic of China, Stanford: 
Hoover Institution Press, 1989, Pages 206 and 212. 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

5

collectively called the Dangwai, which literally means political forces “outside the party” 
(that is, outside the KMT) – could only voice their discontent and challenge the authority 
through alternative and marginal media. These media included the Dangwai magazines in 
the 1970s and the 1980s, cable television (known as the “the fourth channel” in a 
reference to the big three broadcasters mentioned above) in the 1990s, and underground 
radio stations thereafter. 
 
Small media: Dangwai magazines  
 
Lee Chin-chuan, a leading scholar on mass media, used the proverb “A single spark can 
start a prairie fire” to describe small media in the story of Taiwan’s democratization. The 
same story could be seen in other parts of the world during the 1980s, such as in the 
Philippine People Power Revolution led by Corazon Aquino, the Iranian Revolution led 
by Ayatollah Khomeini, and the uprisings of intellectuals in Eastern Europe and the 
Soviet Union. These examples proved that small and alternative media could in some 
cases effectively confront autocracies. 
 

Taiwan’s influential small media can be traced back to the 1950s. Free China, a 
biweekly journal initially sponsored by the KMT government, became a political forum 
that actively criticized Chiang Kai-shek’s authoritarian rule. It promoted ideas like 
democratization, civil rights, freedom of the press, reform of government organization, 
release of political prisoners and legalization of opposition parties. Free China incurred 
the wrath of the authority and was forced to close in 1960. But the journal had a great 
influence on subsequent small media outlets.  
 

In 1971, the Republic of China lost its United Nations seat to mainland China, and 
the legitimacy of the KMT’s rule in Taiwan became increasingly questionable. The KMT 
government used the carrot and stick approach to meet this domestic challenge. On the 
one hand, it introduced the “Ten Major Construction Projects” and other programs that 
actively improved people’s lives. As the purchasing power of the people expanded, so did 
their demands on the media. The United Daily and the China Times replaced older KMT- 
and government-run newspapers, such as the Central Daily News, the Chinese Daily 
News, and the Taiwan Shin Sheng Daily News, as the main forces of public opinion. On 
the other hand, the KMT’s heavy-handed authoritarian rule did not soften at all; the 
people of Taiwan still kept quiet out of fear and did not dare to speak publicly about 
change. Toward the end of the 1970s, however, the opposition increased in force and the 
authority’s oppression became less and less effective. In August of 1979, almost 20 years 
after the closing of Free China, Formosa Magazine was established by opposition leaders, 
and the decade-long golden age of Dangwai magazines began. 
 

Taiwan’s experience is an example of print magazines acting as the mechanism 
for political organization in lieu of a formal party. In its heyday, Formosa Magazine had 
11 branches throughout the island. It organized 13 mass assemblies and demonstrations 
in the 1970s before the eruption of the Kaohsiung Incident in December 1979.  



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

6

 
After that incident, Formosa’s publisher, Huang Hsin-chieh, was sentenced to jail 

by a court martial. During the trial, Huang said the aim of establishing the magazine was 
not merely to publish news from the Dangwai movement, but to develop an organization 
to actively attract supporters for the opposition. Another famous opposition leader and 
political prisoner, Shih Ming-teh, said during the trial that the goal of Formosa Magazine 
was to form “a party without a name.” In addition to this organizing function, Formosa 
Magazine was also an effective Dangwai propaganda tool which broke down the KMT’s 
political mythology and publicly challenged the restrictions established by the state. 
There was a common saying at the time that the KMT had the organization but not the 
masses, while the Dangwai had the masses but not the organization. Before Formosa 
Magazine, that was true—but after the magazine’s emergence, that was no longer the 
case.  
 

However, the Kaohsiung Incident resulted in expanded authority for the Taiwan 
Garrison Command, a military body with the mission of domestic state security (and the 
government’s main tool against the political opposition), which began to make 
increasingly arbitrary arrests and judgments against individuals and publications. It 
clamped down on Dangwai magazines more frequently. Antonio Chiang, editor in chief 
of a Dangwai magazine called The Eighties, recalled that every time the members of the 
Garrison Command came, they had blank documents already signed with the authorizing 
seal. The reason for closing down a publication could be filled in on the spot, with 
general terms like “undermining public morality” listed as reasons for banning the 
publication.  
 

At that time, the authorities offered rewards for confiscating Dangwai magazines 
and informing against them. Thus the publishers would deliberately print a certain 
number of early copies of the magazine intended for seizure, and would tell the printing 
house to inform the authorities. After the Garrison Command took away these copies, the 
printing house would continue to print the rest. Because of the curiosity of the public, any 
banned issue of a magazine would sell well. In a 1985 article titled “Taiwan Magazines 
Play Mice to the Censor’s Cat,” the New York Times reported on the Dangwai 
publications and their special ways of surviving during the period of martial law.  
 

As more and more Dangwai magazines began to appear in a limited market, 
intense competition for circulation and market share naturally began. In order to attract 
readers, some magazines deliberately defied taboos, and many the writing in many were 
ethically questionable and represented substandard journalism. Later, when newspapers 
were finally deregulated (January 1, 1988) and restrictions on speech were gradually 
removed, Dangwai magazines lost their importance and thus disappeared. 
 

The Dangwai magazines had at least two major influences on the development of 
Taiwan politics and the media. First, different Dangwai magazines gave their names and 
followers to political factions in the new Democratic Progressive Party (DPP), which was 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

7

founded in 1986 and legalized in 1991. The DPP’s New Tide faction (新潮流系), 
Formosa faction (美麗島系), Justice Alliance faction (正義連線), and Welfare State 
Alliance faction (福利國連線) are all named after Dangwai magazines.6

 
Second, Dangwai magazines influenced the journalistic style and attitude of 

Taiwan’s mainstream media. They set the pattern for cutthroat competition and extreme 
partisanship. This trend has only increased since the Dangwai era; after the KMT lost the 
presidency for the first time in 2000, Taiwan’s media fully embraced commercialism and 
plunged into aggressive political commentary. In many cases, the media have 
degenerated into mouthpieces of political parties and are more interested in advertising 
than in journalism.  
 
Small media: cable television 
 
“The fourth television channels” were the predecessors of today’s thriving cable television 
systems in Taiwan. In the mid-1980s, Taiwan was still under authoritarian rule. While the 
ban on independent newspapers was lifted in 1987, the only three large television stations – 
TTV, CTV, and CTS – remained under the control of the authorities (the state, the KMT, 
and the military). Television news reports and commentary therefore tended to advocate the 
conservative ideology of the ruling party and provided few programs in local dialects. The 
opposition and various business representatives repeatedly requested that the government 
open additional television channels, but their efforts were futile. So they created 
underground “fourth television channels.” 
 

 In the early 1980s, these stations were made possible through a new microwave 
technique and mushroomed all over the island. The authorities initially turned a blind eye 
to these emerging stations—until the opposition began to use them as a political platform 
to challenge the official stations (beginning especially in 1986 following a demonstration 
at Chiang Kai-shek International Airport).  
 

1990 was a watershed year. The DPP, which still did not exist legally, decided it 
would not conform to the unfair rules of the KMT any longer; using the underground 
microwave technique, it established the first “democratic television” network. This 
process began to accelerate, and in September 1991, 21 individual stations throughout the 
island organized “democratic TV networks” and proclaimed that they wanted to 
terminate the KMT government’s monopoly on television broadcasting. 
  

At the same time, the U.S. government demanded that Taiwan halt its alternative 
cable systems, which were broadcasting programs in violation of intellectual property 
laws. The U.S. threatened to impose retaliatory tariffs against Taiwan’s goods if it 
refused to comply. The KMT was therefore forced to quickly legalize the 250 illegal, 
                                                 
6 On July 23, 2006, the DPP general assembly passed a resolution requiring the disbanding of all factions. 
The factions have since publicly stated that they will comply with the resolution. But in reality the original 
factions of the DPP still exist under the surface.  



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

8

mixed-quality cable systems on the island in order to better monitor their content and 
enforce intellectual property laws. The “Cable Radio and Television Act” of 1993 
recognized many of Taiwan’s cable television systems – some of which had existed for 
more than 10 years as “guerrilla media” – as normal and legal. However, Taiwan’s 
economy is of limited size; the island did not have sufficient capacity for so many cable 
systems. While this new move by the KMT government represented a turn toward 
economic liberalism, planners did not consider the market size requirements of the media 
business. Ultimately, as with the Dangwai magazines, market forces dominated: in the 
fight for greater market share the “fourth channels” lost their function of pioneering 
democratic ideas. Media run by the party establishment even imitated the “guerrilla 
media” by adopting their inflammatory style to compete for viewers. (To this day, there 
are 10 to 12 talk shows and call-in programs every night, running one after another. They 
initiate senseless arguments and stir political scandals and gossip. They have become a 
source of social turmoil.)  
  
Small media: underground radio stations 
  
As with television, the KMT's monopoly on radio broadcasting continued after the lifting 
of martial law in 1987. The DPP applied for a radio license several times, but was denied 
repeatedly. So in 1992, the DPP set up the first underground radio station in Taiwan to 
publicly challenge the monopoly. In the following year, a more radical pirate radio 
station called “The Voice of Taiwan” hit the airwaves, triggering a copy-cat effect that 
led to many new stations. Bowing to intense pressure at the end of 1993, the government 
began to grant licenses to new radio stations, but this action had only a limited impact in 
controlling the rampant underground stations. In 1994, during the Taipei mayoral election 
campaign, pirate radios aired call-in shows and talk shows 24 hours a day, calling for 
supporters to call in and vent their anger over the radio. These programs catered to 
listeners with strong prejudices, stirring up inflammatory emotions among rival camps 
and inciting ethnic tensions.  
 

After the election, the KMT government issued even more radio licenses. Since a 
new telecommunications act went into effect in 1997, more than 100 licensed radio 
stations have sprung up, but many pirate stations still exist. On a small island of 36,000 
square kilometers with a population of 23 million, there are up to 171 legal and illegal 
radio stations on the air. The density is probably one of the highest in the world, 
especially for the news and talk format. 
 

 Nan Fang-shuo, a renowned political commentator in Taiwan, once described the 
underground radio stations as a new type of “radio-wave terrorism”; they spread 
“political ravings” and viciously incite hatred. The legitimate radio and television stations 
have followed this style as well. As the saying goes, “Bad money drives out good 
money.” Some famous talk show hosts have programs on both legal and illegal radio 
stations, further blurring the lines between the two media sectors and lowering standards 
across the board.  



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

9

 
Commentary on Taiwan’s radio stations can have a direct impact on politics. In 

2007, for example, 11 candidates in the DPP primaries for legislative seats were targeted 
by underground radio hosts and labeled as “the eleven bandits.” Most of them were 
outstanding young public servants with progressive ideas. Many of them belonged to the 
DPP’s New Tide faction. But they were criticized for not actively supporting President 
Chen during large sustained street protests in 2006 (the “Red Shirt Army Incident”). 
Many members and supporters of the DPP were gravely influenced by these apparently 
biased accusations, and as a result, most of “the eleven bandits” failed in the primaries. 
 

DPP leaders did sense the power of the underground radio stations, but chose not 
to resist their unhealthy tendencies and even made use of them not only to shape 
perceptions of party members and supporters, but also to influence government policy. 
  

For example, during Frank Hsieh’s and Su Tseng-chang’s tenures as premier, 
when the DPP was in power during 2000-2008, the issue of loosening restrictions on 
investment in mainland China had been discussed many times, but resulted in no action 
due to resistance among party members. Some underground radio stations broadcast 
baseless anti-China propaganda which helped radicalize the DPP’s grass-roots public 
opinions. DPP legislators felt the pressure and in turn did not support the government’s 
plans to liberalize investment rules. 
 
 
The Media and Ethnic Problems in Taiwan 
 
Ethnic tensions and the antagonism, between anti-independence “mainlanders” or 
waishengren (broadly speaking) and pro-independence “native Taiwanese” or 
benshengren (again, in general) and also including Hakka and aboriginal populations, 
constitute the most basic and intractable political problem in Taiwan today. The causes 
behind these issues are very complicated. Before the KMT was driven out of mainland 
China by communist forces in 1949, local Taiwanese experienced several clashes with 
the post-Japanese KMT leadership from the mainland that produced lasting resentment. 
For example, in 1947 the KMT violently suppressed anti-government protests in the “228 
Incident.” Since that time, hatred against the “mainlanders” has become deeply rooted in 
the minds of many Taiwan locals.  
 

Then, in 1949, the KMT moved the ROC government to Taiwan after its defeat 
by the communists on the mainland. KMT leader Chiang Kai-shek established an 
autocracy in Taiwan, with himself as the supreme ruler. He and the rest of the ruling elite 
were almost all mainlanders, and they controlled every political and economic resource, 
such as government administration, lawmaking, the judicial system, the army, and state 
enterprises. The KMT monopolized the media and the educational and cultural systems, 
spreading a special pan-Chinese ideological mythology and suppressing the locals’ ethnic 
identification. This was the background behind the rise of the Dangwai movement and 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

10

the alternative media. As a result, these media sources often expressed deep anger toward 
the government and mainlanders and reinforced tensions across Taiwan.  
 

Why are provincial ethnic problems still so pervasive even after Taiwan’s 
democratization? Political commentator Nan Fang-shuo has pointed out that these 
problems reflect historical political issues and are tied closely to social class perceptions 
that emerged decades ago but still persist today. With educational systems and the media 
under its control, the KMT indoctrinated Taiwan with a “Greater China” national 
consciousness, but Taiwan had been part of the Japanese Empire for the last 50 years and 
for the most part had been outside the Chinese polity. After taking over Taiwan, the KMT 
enforced Mandarin as the only national language, at the expense of Minnan/Hoklo/ 
Taiwanese, Hakka, aboriginal languages, and the Japanese to which many had become 
accustomed. Mainlanders, who generally had a greater level of education, spoke 
Mandarin fluently and controlled the voice of media. The locals, meanwhile, had gone 
through a period of limited access to higher education under Japanese rule. Few 
Taiwanese could attend college during that time, with medical and agricultural schools as 
the exception, and many of those who did attend college did so in a Japanese 
environment. Therefore they were at a disadvantage in this new mainlander-ruled society. 
This led to a feeling of cultural superiority among those coming from the mainland, and 
caused the locals to feel deeply frustrated and upset.  
 

Chi Chi, a famous local writer in Taiwan, recalled that she was the only “local” 
contributor when the best-selling literary magazine The Crown published its first list of 
writers in July, 1964. She subsequently met several senior writers who were mainlanders 
but who were not chosen by the magazine. She remembers that they would each give her 
a disdainful look and ask, “Where do you live in Taiwan?” They seemed to imply that a 
local should not be granted such an honor as to be published in the magazine. Chi Chi 
wrote that the experiences were so unpleasant that she would never forget them.  
 

While Taiwanese culture has changed in many ways since then, history still plays 
an important role; many of the same cultural tensions of an earlier era persist today and 
are now driven by contemporary politics (put simply, the debate over independence vs. 
unification) as much as by history.  
 
From Free China to Formosa Magazine: demographic shifts and ethnic tensions 
 
The print media have played an important and evolving role in deepening the 
pro-independence vs. anti-independence divide in Taiwan. The goals of these 
publications have shifted markedly over time; a comparison of the early Free China 
publication and the later Dangwai magazines reveals this trend.  
 
Free China, mentioned above, was a KMT-sponsored publication in the 1950s written by 
liberal intellectuals originally from the mainland. They supported Chiang Kai-shek in the 
early days after 1949, hoping that he would learn a lesson from his failure in mainland 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

11

China. When they realized that Chiang was practicing authoritarianism in the name of 
anti-communism, they began to turn against him, criticizing him and the KMT for human 
rights abuses and violations of the constitution. They also propagated the ideas of 
freedom and democracy. In 1960, Free China editor in chief Lei Chen formed a 
movement for a new “China Democratic Party.” He brought together a group of 
non-KMT mainland intellectual elites as well as local politicians like Lee Wan-chu, Kuo 
Yu-hsin, Kao Yu-shu, Yang Chi-hu, and Hsu Shih-hsien to champion the cause. But two 
days later, the Taiwan Garrison Command arrested Lei Chen and charged him with 
treason. His attempt to promote democracy through cooperation between mainlanders 
and locals ended in failure, and the hope of ethnic reconciliation was shattered. The 
provincial ethnic split continued to deepen. 
 

Free China served as a spiritual guide to later Dangwai magazines such as 
Taiwan Political Review, The Eighties, and Formosa Magazine. But the methods, 
readership demographics, and opposition strategies changed dramatically with the newer 
magazines. The very names of the two magazines – Free China in the 1950s and 
Formosa Magazine in the late 1970s – revealed that the concerns of Taiwan’s intellectual 
elite had changed profoundly, turning away from the abstract perception of a greater 
China to the concrete perception of Taiwan as a unique entity. Free China was an 
intellectuals’ political beacon focused on criticizing the authorities; Formosa Magazine 
was aimed at winning over mass support for a rejection of mainlander authority. The 
readership of Free China comprised urban intellectuals, teachers, and civil servants, 
while Formosa Magazine was sold to the local middle class and grass roots leaders. The 
overwhelming majority of supporters of the DPP and pan-Green have always been locals 
or benshengren, giving an ethnic component to the contemporary political divide and 
mirroring the ethnic divisions created in the 1940s and 1950s. Elimination of these 
divisions within Taiwan’s society is urgently needed. 
 
The “China complex” and “Taiwan complex” in Taiwan’s television culture 
 
The contradictions between different cultural identities in Taiwan are deeply rooted in the 
long-standing unbalanced distribution of political and economic power, and have been 
symbolically described as a conflict between the “China complex” and the “Taiwan 
complex.” The most obvious embodiment of this conflict was Taiwan’s television 
industry and its culture.  
 

For many years, the television industry was a combination of party, government, 
and military bureaucracy and private commercial interest groups. It had great power and 
financial resources, and even influenced the moral norms in Taiwanese society. 
According to media expert Lee Chin-chuan’s analysis, since Taiwan’s society and 
economy are capitalist, its television industry should tend to be profit-seeking and 
consumer-oriented. From a marketing point of view, programs in the local language and 
cultural context should be favored by local broadcasters (as is the case in Hong Kong, for 
example). But since the KMT government held to the ideology of a “Greater China,” it 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

12

would not tolerate localism. Older generations of locals would remember the hand puppet 
shows and Taiwanese operas they watched on television in their childhood; and when 
they saw these traditional Taiwanese puppet programs being performed on television in 
Mandarin, they hardly knew whether to laugh or cry. 
 

Chinese cultural hegemony was seen frequently – and promoted – on television. 
For example, maids in television dramas always spoke Mandarin with a local accent, 
while the master or mistress would speak flawless Mandarin. Anchormen and women on 
news programs were mostly mainlanders whose mother tongue was Mandarin, and locals 
had few chances to work on television. Mainstream media did not pay much attention to 
local politicians if they couldn’t express themselves fluently in Mandarin.  
 

The tide turned during the presidencies of Lee Teng-hui and Chen Shui-bian 
(1988-2008). These two native Taiwanese heads of state actively promoted Taiwanese 
culture and identity, a natural step after the process of democratization. The Chinese 
ideological hegemony, which had ruled for 40 years, had become a symbol of exploitation 
and domination. So although authoritarian rule has disappeared, Chinese ideology is still 
seen as opposite to Taiwanese identity and has been constantly under attack by 
pro-Taiwanese forces. Thus, a contradiction has manifested itself in modern Taiwan where 
multiple cultures and advocates of open-mindedness coexist with exclusiveness and blatant 
closed-mindedness.  

 
On the one hand, local dialects, history and culture are finally valued and respected; 

programs in the Minnan dialect have become staples on television, and Hakkas and 
aboriginal people have their own television stations as well. This can be seen as significant 
progress. On the other hand, however, the DPP government (2000-2008) made every effort 
to disparage and minimize Chinese consciousness and eliminate symbols and monuments 
representing Chinese culture. These actions have been described as “desinification,” and 
have led to a fierce confrontation between the pan-Blue and pan-Green blocs. Today, 
Taiwan’s television news and political programs must take a clear stance – they are either 
pro-KMT or pro-DPP. Superficially, political standing on this issue is of utmost concern. 
Because of Taiwan’s polarized polity, different stations appeal to separate segments of 
society—they are profit-seeking and consumer-oriented as Lee Chin-chuan predicted. 
This, however, serves also to reinforce the polarization in society.  
 

Though Taiwan’s political system has been democratized and power has been 
redistributed, we can see that powerful divisions are exploited and therefore reinforced 
through the media. Chinese traditions and the Mandarin language have become one of 
Taiwan’s multiple cultures, but are widely discriminated against by “local” media outlets. 
If the media continue to emphasize historical scars and promote ethnic stereotypes, they 
will not help to integrate and unify the country.  
 
 
 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

13

Relations between Media and Political Parties 
 
The KMT as a media conglomerate 
 
During the period of martial law, the KMT held the power of life and death over public and 
private media. It controlled a media empire which owned The Central Daily News, The 
China Daily News, the Central News Agency, the Broadcasting Corporation of China, 
China Television, and the Central Motion Picture Corporation; these groups, in turn, were 
major shareholders of Taiwan Television (TTV) and Chinese Television System (CTS). In 
addition, publishers of the two major private newspapers, the United Daily and the China 
Times, were members of the KMT’s Central Standing Committee. The KMT, we may say, 
was the only media conglomerate in Taiwan up to the early 1990s; it dominated voices all 
across the media. 
 

But after the death of President Chiang Ching-kuo in 1988, factional power 
struggles erupted within the KMT, and its control of the media began to deteriorate. There 
was turbulence in the party from 1988 through 1993 and it split into a “mainstream” faction 
that stood behind Chiang’s successor Lee Teng-hui, and the “non-mainstream” faction, 
which represented the conservative old-guard. The United Daily was a flag-waver for the 
non-mainstream faction, and was deeply involved in the struggle. Annoyed by its hostile 
comments, Lee’s supporters initiated a “Say No to United Daily” movement, and severely 
reduced the newspaper’s circulation. The newly created Liberty Times rose as a competitor 
by adopting successful marketing strategies, such as providing subscribers chances to draw 
lots for lavish prizes. It soon became a major newspaper. Lin Rong-san, the newspaper’s 
owner and a senior KMT member, gave strong support to Lee Teng-hui. The China Times 
remained neutral. The market originally dominated by the two big newspapers now was 
divided among three, with the Liberty Times taking up the pro-local/pan-green end of the 
political spectrum, the China Times in the middle and the United Daily representing the 
pro-unification/dark-blue. This situation lasted until 2003, when the Hong Kong-based 
Apple Daily, a sensational but non-political newspaper, came to Taiwan and opened up a 
new era of competition. 
 
The DPP and the media: from love to hate 
 
Members of the DPP briefly dabbled in media ownership before the major DPP victory in 
2000. In 1989, when the newspaper ban was lifted, a senior member of the DPP named 
Kang Ning-hsiang founded The Capital Morning Daily, but the newspaper was closed a 
year later. In 1995, Trong Chai, another senior DPP member, gained the right to operate 
an independent over-the-air television station with secret support from Lee Teng-hui. 
After DPP candidate Chen Shui-bian won the presidency in 2000, however, DPP leaders 
decided the party would not run any media outlets. They promised to implement a policy 
of “party, state, and military withdrawal from the media.” The public praised the DPP for 
this decision. 
 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

14

The Chen administration claimed that it would respect press freedom and it did—to 
an extent. But when the China Times and Next Magazine shocked the public by disclosing 
secret projects and funds of the National Security Bureau (NSB) in March 2001, the 
Bureau immediately took actions to confiscate copies of the publications and filed lawsuits 
against the paper and the magazine. The author of the news piece was then editor in chief of 
the China Times, and was a defendant in the legal case. President Chen ultimately 
supported the media, paraphrasing former U.S. president Thomas Jefferson and saying that 
he would choose media over government. The NSB later dropped its case, and President 
Chen decided to legalize the projects of the NSB and put its funds under 
proper supervision.  
 
In spite of its support for media freedom in this instance, the DPP clashed with the media 
repeatedly. It also had clashes with the KMT on issues related to the media. The following 
is a list of some of the incidents: 
 

• Early in the Chen administration in 2000, the authorities searched the China Times 
Express newsroom and arrested a Power News reporter. Vice President Annette Lu 
also filed an unprecedented lawsuit against weekly newspaper The Journalist. 

• A direct clash with the KMT occurred in 2002 due to the allocation of government 
advertising budgets to media outlets. The DPP was criticized for using public funds 
to control the media. 

• In 2004, the DPP confronted its leading antagonist in the media, the cable television 
network TVBS, over its ownership and the Chen administration threatened to 
cancel its license. This intimidation led to attacks on the DPP by a broad array of 
media outlets. 

• Another clash erupted between the DPP and the KMT over the KMT's sale of its 
media outlets to private parties. The government took a series of administrative and 
judicial actions attempting to stop the transactions. 

 
In short, after the lifting of martial law, political forces and parties in theory should 

have lost direct control of the media. But from the cases just mentioned, it is clear that all 
parties, and especially the ruling party at any given time (i.e., either the KMT or DPP) 
continued to seek to control the media. The KMT, which had dominated the media for 
decades, did not relinquish its hold on the media even after being voted out of power in 
2000. The DPP pretended to support the separation of political parties and media, but 
actually used governmental resources to manipulate the media, or threatened them with 
judicial power.  
 
 
The Effects of Market Competition  
 
After the transfer of political power in 2000, Taiwan’s media enjoyed more freedom and 
openness, and became determined to resist what it saw as the interference of political 
forces; sometimes they have succeeded and sometimes not. But the professionalism and 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

15

credibility of the media have also been damaged by the fierce competition in the market 
and excessive commercialism. In Taiwan, the media have long been labeled as the “rumor, 
gossip, abuse and slaughter industry.” They are labeled as “mad dogs” in a democratic 
society. How did this happen? As described above, the seeds of today’s crisis were planted 
in the opening up of newspapers in the late 1980s and the advent of cable television in the 
mid-1990s, which proved to be a chaotic process.  
 

In the case of print media, the two big newspapers persuaded the government to lift 
all restrictions without setting up effective rules to promote a healthy market. While 
mainstream newspapers engaged in marketing warfare, they also used news reports and 
commentaries as weapons in political struggles in order to attract readers. They ignored the 
public interest and eventually lost their image of professionalism and independence. A 
similar situation occurred in cable television: the government was forced to open up the 
market without consideration of market scale. Therefore, while Taiwan only has a 
population of 23 million, it has more than 100 over-the-air and cable television channels, 
including about ten 24-hour news channels. This is a market completely open to 
competition, with few restrictions and guidelines. As a result, with more than 100 networks 
desperate to improve their ratings, quality is very uneven and competition is fierce. This 
equation is a loss to society as a whole, and is a detriment to the quality of democracy in 
Taiwan. 
 

An example of this was the television reporting during the 2004 presidential 
election , in which various stations reported inflated vote counts. The polls were closed at 
4:00 pm on March 20, and the results slowly began to be released. At about 4:20 pm, the 
figures from the poll results of the Central Election Committee (CEC) were still just in the 
hundreds of votes, yet tallies shown on television news channels competing to catch the 
eyes of the audiences had passed the 1 million mark. By 4:50, some of them even passed 5 
million. Due to the news channels’ manipulations, many citizens did not trust the results 
presented by the CEC later that night and thus they were open to suggestions by KMT 
candidate Lien Chan to his supporters to protest the exceedingly close election result and 
encircle the Presidential Office; the resulting mass rallies lasted for several weeks and the 
cost to society was enormous. The media acted irresponsibly at first by sowing seeds of 
discontent—through their manipulation of poll results—and then exacerbated the situation 
with continuous live reporting of the demonstrations. They were unwilling to play the role 
of an honest broker as election results were sorted out. 
 
 
The Role of the Media in the 2008 Election 
 
Since the lifting of martial law in1986, Taiwan’s media community has gone through 
three general stages: freedom, commercialization, and overly zealous competition. 
Adapting to freedom of the press began in the early 1990s. By the end of the decade, the 
media had reached the stage of commercialization. Following the election in the year 
2000, the period of overly zealous competition began. The uncontrolled growth of the 
media industry is a result of the early stages of development, and a cause of the later 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

16

stage. In 1995, Taiwan only had several tens of television stations and newspapers; in 
2008, there were hundreds. Given that Taiwan’s total advertising market is only of the 
scale of several tens of billions of Taiwan dollars (US$1=NT$33), the ensuing super 
competition resulted in the media moving toward extremes, satisfying popular whims, 
and getting deeply involved in the political battles between the two sides. Thus the media 
in general became an accomplice in the polarization of society. This was already 
beginning to surface in the 2004 election. By the time of 2008 election, the media had 
split into two distinct opposing camps. 
 
   The political biases of television stations were very obvious in the 2008 election. 
Formosa Television (FTV or Min Shih) supported the DPP and CTV (Chung Shih) 
supported the KMT, as they had done before. Taiwan Television (TTV or Tai Shih) and 
CTS (Hwa Shih), which were originally government owned, had turned their support 
from the KMT to the DPP in the 2004 election, and in 2008 switched to a neutral stance 
following the former converting to private hands and the latter becoming publicly owned. 
Among the cable and satellite television stations, SET (Sanlih) continued to support the 
DPP. TVBS, CtiTV (Chung Tien), ERA (Nian Dai) continued to support the KMT. 
However, the originally neutral ETTV (Tung Sun) turned to support the KMT. The two 
sides concentrated on intense ratings and advertising battles with each other, disregarding 
the public interest. 
 
   In the newsprint arena, there was also some change. Amongst the big four 
newspapers the Liberty Times supported the DDP and the United Daily, supported the 
KMT as before. The China Times evolved from mild KMT support to strong KMT 
support, and the Apple Daily also shifted from neutral to supporting Ma. Amongst the 
periodicals, aside from Business Week, Commonwealth (Tien Hsin), and Global Views 
(Yuan Jian) which continued to support the KMT, Tsai Hsin and Today weekly also 
joined in supporting the KMT. From the shift of support of television, newspapers, and 
periodicals, one can see that in the 2008 election, the mainstream media gave increased 
support to the KMT candidate Ma compared to four years ago. This was on the one hand 
due to Ma’s better image and attractiveness, but on the other hand it was due also to the 
poor eight-year record of the DPP’s Chen Shui-bian. However, one could also see that in 
Taiwan party lines were very clear; very few media organizations remained neutral. 
 
   In the internet world, with its unlimited boundaries, combat between KMT and 
DDP forces was equally intense. In the 2004 election, the internet was not yet an 
important medium in Taiwan. Even though the DDP invested heavily in internet groups, 
internet users were more interested in discussing the true facts of the March 19, 2004 
assassination attempt on President Chen and Vice President Annette Lu rather than the 
campaign itself. In 2008, the internet had evolved from an insignificant medium to a 
major information highway that was open to the general public. As there was enlarged 
capacity and, in addition, A continuous stream of scandals from Chen Shui-bian and his 
family and advisers, the internet community was full of attacks on Chen. In fact its 
support of Ma was the strongest of the media sectors. 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

17

 
   Among radio stations, there was not much change in editorial stance or political 
support compared to prior to the lifting of martial law. Several of the stations with large 
followings such as BCC, UFO Radio, and News98 all supported Ma, while many more 
small and underground stations supported the DDP; though there were only a small 
number of stations supporting the KMT, they were much larger and more influential than 
those supporting the DDP.7  
 

Several underground radio stations played a major role in an especially ugly 
incident in the 2008 campaign. A novel published in 2006, “The Assassination of Ma” 
predicted that the presidential candidate Ma Ying-jeou would be shot three times when 
campaigning in Kaohsiung on the last Saturday of 2008, and at the end of 2007, Taiwan 
TV reported that a famous American commentator predicted Ma would be assassinated. 
These imaginary claims and rumors were widely discussed in the media, and there 
validity was rarely questioned. They were reported purely to increase circulation. Other 
eye-catching news and commentary, such as “if Ma gets elected, Taiwan will be sold out” 
(to China); or “if the DPP is reelected, war will break out across the Taiwan Strait,” were 
also often promoted, leaving citizens with little objective information or perspective on 
which to base their opinions. 
 
  Generally, Taiwan’s media quality did not improve along with the arrival of press 
freedom. To the contrary, its performance became increasingly poor under the 
environment of free market competition and serious political conflict to the extent of 
becoming a proxy for the political parties. 
 
 
How Can Taiwan Cope with the Current Disorientation of the Media?  
 
There is no doubt that the performance of the media in Taiwan’s transition to democracy 
has been disappointing. However, how does one critique the development of the media in 
a democracy that is only 20 years old? Perhaps America’s experience can be a 
comparison. The U.S. media certainly had a long period of development with both ups 
and downs. The type of sensational political reporting currently seen in Taiwan has also 
occurred in the U.S.: the Hearst Group and the Pulitzer Group affected U.S. policy 
toward Cuba in 1898, for example, and played an important role in President William 
McKinley’s decision to declare war on Spain.  
 

Around the beginning of the 20th century, journalism in the U.S. became a more 
professional field, following occupations like medical doctors, lawyers, and teachers. 

                                                 
7 An interesting development is that a number of pro-DPP television and radio stations were deeply 
involved in the party’s presidential primary. SET (San Lih) was s strong supporter of the eventual DPP 
candidate, Frank Hsieh, while FTV (Min Shih) supported Yu Shyi-Kun; other stations mostly stood on the 
sideline. This phenomenon perhaps reflects the heritage of Dangwai factions in the pro-DPP media noted 
earlier. 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

18

                                                

How did this happen? An important development was the establishment of formal 
training programs for journalists. According to Robert McChesney, professor of 
communication at the University of Illinois at Urbana-Champaign, “Savvy publishers 
understood that they needed to have their journalism appear neutral and 
unbiased—notions entirely foreign to the journalism of the republic’s first century—or 
their businesses would be far less profitable. They would sacrifice their explicit political 
power to lock in their economic position. Publishers pushed for the establishment of 
formal schools of journalism to train a cadre of professional editors and reporters. None 
of these schools existed in 1900; by 1920, all the major schools such as Columbia, 
Northwestern, Missouri, and Indiana were in full swing.”8  
 

Self-organized professional societies also began to appear, such as the American 
Society of Newspaper Editors (ASNE), which was established in 1923 ostensibly to 
“protect the purity” of the editors from the influence of politics and business (via the 
publishers). Newspaper publishers were represented by the American Newspaper 
Publishers Association (ANPA). Journalists were supposed to follow the professional 
codes of ethics formulated by the ANPA. However, McChesney notes, “of course, this 
was never a formal contract; journalistic autonomy existed purely at the whim of 
publishers, who still held all the legal and economic power.”  
 

In Taiwan, training for journalism at the college level has been in existence for 
over 50 years, and over seventy institutions of higher learning offer journalism and 
media-related courses. Every year, more than ten thousand students receive bachelors, 
masters, or doctoral degrees in journalism. However, media professionals frequently 
complain that journalism education in these institutions is too theoretical and that new 
graduates freshly out of school often do not know anything about the practical operation 
of the media. But in return, journalism education establishments have criticized the 
performance of the media—if not altogether denying the value of the media in society, in 
its current environment. Negative public perceptions of the media have increased to the 
point that many people attribute Taiwan’s current disorderly politics almost entirely to 
the media. 
 

Taiwan’s main media oversight organizations also have been established for many 
years, but until recently engaged in practices close to censorship. The earliest 
organization, called the National Press Council of the R.O.C., was established in the 
1950s. While it claimed it was an independent organization, it actually conducted 
examinations of the media that were essentially precursors to censorship. With the arrival 
of democracy in Taiwan and the reduction of government interference in the media, the 
National Press Council of the R.O.C. was reorganized in 2001 as “The National Press 
Self-Governing Council of the R.O.C.” Its membership included the cream of the crop 
from Taiwan’s media industry, including television and newspaper journalists. It was 
referred to as a “media boss club,” and was in fact not terrifically focused on journalistic 

 
8 Robert W. McChesney, “Journalism, Democracy,…and Class Struggle,” Monthly Review, Vol. 52, No. 6 
(November 2000), http://www.monthlyreview.org/1100rwm.htm; accessed July 10, 2009. 

http://www.monthlyreview.org/1100rwm.htm


 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

19

                                                

codes of ethics or the development of professionalism. The National Press Self- 
Governing Council of the R.O.C still exists, but its impact on the media is hard to see. 

 

The most important organization for professional journalists is the Association of 
Taiwan Journalists (ATJ), which was established in 1995. It advocates “obtaining press 
freedom, improving professional standards, and protecting the independence of 
journalists.” While these objectives are in alignment with the needs of society, the 
organization has not been able to obtain the support of publishers, which reduces its 
ultimate effectiveness. 
 

In short, the problem with the media in Taiwan is that there has not been much 
time – only 20 years of fewer – for professional journalism to develop in the new 
democratic atmosphere. There are no doubt many ways in which Taiwan can benefit from 
America’s experience as time goes on. 
 

In his book, The Problem of the Media, Robert McChesney writes that “A 
democratic media system—or a democratic solution to the problem of the media—would 
necessitate a large, well-funded, structurally pluralistic, and diverse nonprofit and 
noncommercial media sector, as well as a more competitive and decentralized commercial 
sector.”9 His general thesis is impossible to disagree with, but it might be too idealistic.  
 

In Taiwan, many have recognized the need for a healthy public television system. 
As early as the 1980s, Taiwan’s government began developing plans to create a public 
television station. After more than 10 years of preparation, the Taiwan Public Television 
Service (PTS) began operating, but the organization’s budget and manpower were 
insufficient. From 1999 through 2007, public interest groups constantly lobbied the 
government to expand the public service. In 2006, PTS merged with the previously 
government-owned Chinese Television System (CTS) and formed the Taiwan 
Broadcasting System (TBS). In January of 2007, three other television channels (Hakka 
TV, Indigenous TV, and Taiwan Macroview TV) joined the group. TBS had a yearly 
budget of NT$4 billion (about US$130 million), which included commercials, sponsorship, 
and donations. Compared with its counterparts in Western Europe, Japan, South Korea and 
Australia, however, TBS is still in its infancy; its scale and impact are very limited. 
 

In order to improve Taiwan's media environment, a first step would be 
to emphasize transparency, which eventually might lead to a new order for the industry. A 
database of the many variables related to the media and its economic/business model, such 
as sales volumes of newspapers and magazines, TV viewer ratings, advertising rates and 
volumes, should be established and maintained. These data are fundamental, but currently 
are not often available to the public. Media outlets should be required to disclose this 
information to the public. The data could be used by an independent non-partisan agency, 

 
9 Robert W. McChesney, The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the Twenty-First 
Century, Monthly Review Press, 2004. 



 
Huang Ching-Lung 
The Changing Roles of the Media in 
  Taiwan’s Democratization Process 
CNAPS Visiting Fellow Working Paper 

20

like the NCC, to provide the public and educational establishments with the means to 
analyze and monitor media behavior.  
 

In such a system, the media would establish another organization to jointly decide 
what kind of data and ratings would be used by the industry. The organization should 
require that media outlets pay into an “industry fund” to finance important works for 
common interests, such as further training of personnel, self-regulation and quality 
enhancement. This is a first step toward Taiwan’s media becoming a respectable and 
profitable industry of high quality—an indispensable element of a democratic society. 
 
 
Conclusion 
 
The relationship between the media and democratization is an important yet mysterious 
issue. The media is not the only factor in explaining the current contentious state of 
Taiwan's democracy and politics, but it plays a key role. 
 

During the 38-year martial law era, the KMT practiced authoritarian 
rule—suppressing dissidents, dominating all resources, and setting the norms of morality. 
It deprived people of the right to participate in politics and silenced the critical voice of 
the media. This was the background behind the rise and development of 
Taiwan’s guerrilla media.  
 

The alternative media played an important role in the history of Taiwan's 
democratization, ultimately breaking the ban on new newspapers and publicly 
challenging authority. Yet the liberalization of the media has not improved the industry’s 
performance, and has not benefitted Taiwan’s democratic consolidation. Taiwan’s media 
became unprincipled and untrustworthy because of its involvement in political struggles 
and the fierce competition in the marketplace, and effective and respected oversight 
mechanisms are not in place. The public interest became the main loser. 
 

In a normal democratic environment, the media should be a self-disciplined body 
without outside intervention. But past experiences tell us that when professional norms 
collide with commercial demands, the latter usually wins out. To achieve self-discipline, 
the media requires institutionalized complementary control measures. Carefully designed 
rules to inform the public of the role of the media must be established so that players can 
follow the rules and compete fairly with each other in the market, yet also conform to the 
public interest and serve democracy.  


	THE BROOKINGS INSTITUTION

